Osim online preporuka, Marija je svoje djelovanje proširila i na radionice u kojima spaja waldorfsku šumsku pedagogiju, pa djeca u prirodi čitaju, istražuju i uče kroz igru
Marketing i prodaja slikovnica danas su jači nego ikada. Nakladnici tragaju za što boljim naslovima, a knjige za djecu prodaju se odlično. Podatak je ovo koji nas je potpuno iznenadio jer smo bili uvjereni da, u vrijeme digitalne ovisnosti koja počinje već u najranijoj dobi, slikovnice sve teže pronalaze put do kupaca. No naša sugovornica, diplomirana knjižničarka, profesorica hrvatskog jezika i književnosti i pokretačica inicijative “Mali čitači” Marija Bratonja, u potpunosti nas je razuvjerila, ispričavši nam kako je posao sa slikovnicama zapravo dobar biznis.
Pionirka u preporukama slikovnica
Ne čudi stoga da je ova Osječanka prije osam godina, prva u Hrvatskoj, pokrenula blog s recenzijama slikovnica i knjiga za djecu upravo pod nazivom “Mali čitači”. Danas “Mali čitači” na Facebooku imaju oko 18 tisuća pratitelja, a na Instagramu oko njih pet tisuća. To nas ne bi trebalo iznenaditi ako znamo da je Marija, osim što je knjižničarka, i majka troje djece.
Kada sam započinjala s ovom pričom, prije osam godina, uistinu nigdje nije bilo preporuka za dječje knjige i slikovnice. Nitko se nije bavio recenzijama takve vrste. Osim što volim čitati, na slikovnicama sam inzistirala i kod svoje djece kako bih ih koliko-toliko odvojila od ekrana, pa sam tako tragala za najboljim naslovima. Konzultirala sam se i s kolegicama iz dječjih knjižnica i pitala bi li im takva platforma dobro došla kao mjesto na kojem bi mogli pronaći nove knjige, teme, preporuke i edukativne vrijednosti. Bile su oduševljene idejom, pa je tako krenula priča s blogom. Vrlo brzo nakladnici su mi sami počeli slati slikovnice, bez ikakvih obveza, najčešće kako bi me obavijestili o novim izdanjima, priča Marija.
Vrtna knjižnica za 1000 slikovnica
Danas Marija s obitelji u vlastitom domu posjeduje više od tisuću slikovnica, a upravo gradi vrtnu knjižnicu u kojoj će se nalaziti sve knjige koje je godinama prikupljala. U tom smo trenutku prirodno ušli u razgovor o povezanosti slikovnica i prirode te o radionicama za najmlađe kojima se od ove godine također bavi, i to pod nazivom “Mali čitači”.
Mali čitači pomažu djeci uroniti u očaravajući svijet knjiga i prirode kroz radionice temeljene na principima waldorfske i šumske pedagogije. To su radionice koje se najčešće odvijaju vani, u prirodi. Obožavamo šumu oko Pampasa i lijevu obalu Drave gdje kombiniramo istraživanje okoliša s čitanjem. Šumska, waldorfska pedagogija temelji se na boravku u prirodi i ritmovima koji je prate. Radionice su namijenjene djeci od četiri do osam godina, a u grupama nikada nema više od pet mališana. Druženje uključuje senzornu šetnju, voćnu užinu, kreativne radionice od recikliranih materijala i, naravno, čitanje, objašnjava nam ova diplomiranja knjižničarka koja je i dobitnica nagrade za najbolju odgojno -obrazovnu djelatnicu 2020. godine .
Marijine preporuke
Pitali smo je koje slikovnice danas djeca najviše vole i kako ih odabrati.
Djeca se vole poistovjetiti s likovima i oni im moraju biti bliski. Kod manjih je važna rima, a slikovnica mora biti šarena i lijepo ilustrirana. Kad kažemo ‘lijepo’, ne mislimo samo na ilustracije koje se sviđaju nama odraslima, nego na one koje su privlačne djeci. Primjerice, knjige autorice Julie Donaldson apsolutni su hit i redovito se rasprodaju. Vrlo je važno djeci nuditi slikovnice; ako ih sami ne žele čitati, čitajte vi njima. To je zajedničko vrijeme koje ćete provesti s djetetom i ostavit će prekrasne uspomene. Uvijek inzistirajte na slikovnicama i knjigama, nudite ih svojim mališanima, poručuje Marija.
Zato je i naša preporuka: ovog Božića pod bor svakako stavite barem jednu slikovnicu ili knjigu za djecu.
Razgovarala: N.Z.Eberhard
Foto:Marija Bratonja i Ig Mali čitači



